Informatieverzoek en Woo-verzoek
In de Wet open overheid (Woo) staat dat iedereen bij ons informatie mag opvragen over wat Waterschap De Dommel doet. Veel informatie is al openbaar. Als je meer informatie wilt hebben, dan kun je het waterschap vragen om informatie. Dit kan via een informatieverzoek of via een Woo-verzoek.
Veel informatie is al openbaar
Je hoeft misschien geen verzoek in te dienen. Het waterschap maakt al veel informatie openbaar. Zo vind je op onze website bijvoorbeeld:
Ook kun je regelingen doorzoeken op de website van overheid.nl. Onze regels en beleidsregels staan ook op www.officielebekendmakingen.nl.
Informatieverzoek
Bij een informatieverzoek kun je informatie of documenten opvragen. Dat kan door contact met ons op te nemen. Het gaat om het vragen over:
- Gegevens of documenten die voor eigen gebruik zijn, zoals feitelijke informatie (hoeveel, hoe vaak, waarom, wanneer)
- Documenten of gegevens die nodig zijn voor een bezwaar of klacht
Vragen om informatie is de meest gebruikte en snelste manier om informatie te krijgen. Er volgt geen formele procedure, maar alleen een antwoord aan jou. De informatie wordt niet openbaar voor iedereen. Je ontvangt ook geen besluit waar bezwaar tegen mogelijk is.
Woo-verzoek
Met een Woo-verzoek vraag je om bestaande documenten of bestanden openbaar te maken. Jouw vraag, ons antwoord en de informatie worden openbaar gemaakt, zodat anderen die informatie ook kunnen lezen. Er zijn geen kosten verbonden aan het opvragen van deze informatie.
Voorwaarden
- Het verzoek moet gaan over beleid van het waterschap of de uitvoering van dat beleid.
- Het verzoek moet gaan over vastgelegde of opgeslagen informatie.
- In het verzoek geef je zo precies mogelijk aan waarover je informatie wilt ontvangen, welke documenten je wilt inzien en over welke periode het gaat.
- Zet in het verzoek dat het om een Woo-verzoek gaat en geef je telefoonnummer aan ons door, zodat we je kunnen bellen bij vragen.
Ben je op zoek naar antwoord op een vraag dan kan je contact met ons opnemen. Hier hoef je geen Woo-verzoek voor te doen.
Niet alle informatie is openbaar, bijvoorbeeld persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie. Om die redenen worden documenten of delen daarvan niet openbaar gemaakt. Je ontvangt dan een document waarin woorden of een alinea onleesbaar zijn gemaakt.
Hoe dien ik een woo-verzoek in?
Wij vragen je om het verzoek online aan te vragen. Je logt hiervoor in met je DigiD. Dit is de snelste en veiligste manier.
Als het niet mogelijk is om je verzoek digitaal in te dienen, kan je het Woo-verzoek naar ons versturen:
- per e-mail naar: info@dommel.nl
- per post naar:
Waterschap De Dommel
T.a.v. contactpersoon Woo
Postbus 10.001
5280 DA Boxtel
Reactie op een Woo-verzoek
Je ontvangt een bevestiging waarin staat dat we jouw verzoek ontvangen hebben. Waterschap De Dommel beslist zo snel mogelijk over jouw verzoek. De wettelijke afhandeltermijn is 4 weken, met 1 mogelijke verlenging van 2 weken. Vraag je veel informatie bij ons op? Dan kan het zijn dat we meer tijd nodig hebben dan 6 weken om alle informatie te verzamelen. In dat geval maken we afspraken met jou over het verstrekken van de documenten.
Het Woo-besluit kan zijn dat we jouw verzoek afwijzen. We geven dan aan waarom dit besluit is genomen. Je kunt bezwaar maken als je het niet eens bent met het Woo-besluit.
Gaat de informatie die jij opvraagt over een ander persoon of bedrijf? Dan vragen we diegene om een reactie te geven op het voornemen om de documenten openbaar te maken. Dit noemen we een zienswijze.