Organisatie

Waterschap De Dommel is een overheidsorganisatie verantwoordelijk voor het waterbeheer in Midden-Brabant. Wij werken procesgericht om waterveiligheid, schoon water en voldoende water te garanderen. Onze organisatie bestaat uit een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur, waarmee we samen richting geven aan het beleid en de uitvoering van onze taken. Met deze gestructureerde aanpak zorgen we voor efficiënt beheer van water, afvalwater en natuur in een veranderend klimaat.

Directieteam

Management en hun nevenfuncties

  • Rex Verkaik, Strategisch HR-adviseur 
    Nevenfunctie: lid Werkveld Advies Commissie voor de AD-opleiding Land, Water en Milieu bij Van Hall Larenstein in Velp (onbetaald)
  • Evert-Jan van den Dungen, manager technische infrastructuur
    Nevenfunctie: websitebouwer, eigen bedrijf in Best (betaald)
  • Harold van de Waardt, manager belastingheffing en - invordering
    Nevenfunctie: lid Ombudscommissie gemeente Waalwijk (betaald)
  • Robert Wouters, manager beheer watersysteem
    Nevenfunctie: Commissielid Onderzoek en Onderwijs bij Stichting Managing Public Space in Ede (onbetaald)

Taakverdeling binnen de organisatie van Waterschap De Dommel

Uitvoerende processen

Advies watersysteem

Kennis leveren en advies geven over waterbeheer (o.a. grondwater, chemie en ecologie) om het watersysteem zo goed mogelijk te laten werken.

Beheer waterketen

Zorgen voor het veilig en schoon afvoeren en schoonmaken van rioolwater zodat dit geen problemen geeft voor de omgeving. En daarbij ook zorgen voor een veilige omgeving voor de medewerkers.

Beheer watersysteem

Het zorgen voor waterstaatkundige werken, zoals sloten, gemalen, vistrappen en vaarwater volgens de geldende eisen.

Beleid en innovatie waterketen

Nieuwe plannen maken voor de afvalwaterketen zodat we ons houden aan de regels van Europa en Nederland. Verbeteren van producten en dienstverlening samen met de omgeving om processen beter en goedkoper te maken.

Beleid en innovatie watersysteem

De aanpak op landelijk en streekniveau sturen en vertalen naar de plannen van het waterschap. Duurzame, betere en goedkopere oplossingen bedenken voor een gezond watersysteem.

Externe planvorming

Zorgen dat plannen van anderen goed aansluiten bij onze doelen. Samenwerken met anderen om deze doelen te halen.

Onderhoud waterketen

Zorgen dat alle installaties goed en veilig blijven werken. En deze onderhouden en vernieuwen om kosten te besparen.

Onderhoud watersysteem

De waterstaatkundige werken, zoals sloten, gemalen, vistrappen en vaarwater goed  houden, zodat deze werken zoals bedoeld.

Realisatie waterketen

Nieuwe installaties voor het zuiveren van water bouwen of aanpassen volgens de geldende eisen.

Realisatie watersysteem

Nieuwe waterstaatkundige werken zoals sloten, gemalen, vistrappen en vaarwater maken volgens de eisen.

Toezicht en handhaving

Controleren of men zich houdt aan vergunningen en regels.

Vergunningen

Vergunningen (zowel waterkwaliteit als waterkwantiteit) geven om de ecologische en hydrologische situatie te beschermen. Het behandelen van gerechtelijke procedures over vergunningen.

Besturende en ondersteunende processen

Belastingheffing en –invordering

Belasting heffen en innen om geld te krijgen voor onze taken.
En het behandelen van verzoeken om geen of minder belasting te betalen.

Bestuurlijke ondersteuning

Het algemeen en dagelijks bestuur helpen om goed hun werk te doen. Daarnaast de secretaris-directeur helpen in zijn rol als eerste adviseur van het bestuur en eindverantwoordelijke voor de organisatie.

Calamiteitenzorg

Voorbereiden op crisissituaties door het maken van plannen, oefenen, opleiden en trainen van medewerkers. En krachtig samenwerken met partner crisisorganisaties.

Communicatie

Het vertellen van een boodschap binnen de organisatie en over projecten, adviseren en helpen.

Datamanagement

Zorgen dat de organisatie op het goede moment de correcte (geografische) informatie van de juiste kwaliteit heeft.

Dienstverlening

Klantcontacten goed behandelen en processen binnen en buiten de organisatie verbeteren om de klantgerichtheid en de kwaliteit van de dienstverlening te beschermen en daar waar nodig te verbeteren.

Facility management en front office

Hulp bieden aan bestuur en medewerkers om hun werk goed te kunnen doen. Het beantwoorden van vragen van inwoners en bedrijven om deze op een zo goed mogelijke manier te helpen.

Financiën

Zorg voor financiële administratie, verzekeringen, betalingen en informatie geven over geldzaken.

Informatievoorziening

Zorgen voor goede systemen voor (geografische) gegevensbeheer en communicatie.

Inkoop en aanbesteding

Hulp en advies geven bij geschikte, eerlijke en duurzame aankopen.

Internationale samenwerking

Contactpersoon voor internationale vragen over waterbeheer en samenwerking met internationale partners. Het uitwisselen van kennis, ervaring en deskundigheid.

Juridische Zaken

Regels en contracten maken, juridische procedures behandelen en advies geven.

Ondernemingsraad

De ondernemingsraad komt op voor de medewerkers en denkt mee over belangrijke onderwerpen. De ondernemingsraad heeft de mogelijkheid om invloed te hebben op hoe het waterschap zijn werk doet.

Organisatieontwikkeling

Een goed werkende organisatie inrichten om de opdrachten en doelen uit het waterbeheerplan zo goed en goedkoop mogelijk uit te voeren en te halen.

Personeelsmanagement

Zorgen voor gekwalificeerde en enthousiaste medewerkers. Om de taken van het waterschap zo goed en goedkoop mogelijk uit te voeren. Het gebruiken van en adviseren over de regels voor het personeel.

Planning en Control

Adviseren over en controleren van plannings- en beheerprocessen binnen de gemaakte afspraken.

Technische infrastructuur

Het zorgen voor betrouwbaarheid en veiligheid van de computersystemen.